ژوئن 20, 2024
1400 دستگاه اتوبوس به ناوگان شهری اضافه می شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، علیزاده مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بیش از 10 سال از عدم نوسازی ناوگان اتوبوسرانی می گذرد، گفت: مردم با ناوگان فرسوده تردد می‌کنند و ازاین موضوع گلایه‌مند هستند و ما هم شرمنده مردم هستیم.

وی با تأکید بر این موضوع که تلاش‌های زیادی برای جبران عقب‌ماندگی‌های ده ساله صورت گرفته است گفت: امسال در بودجه شهرداری بیش از 45 درصد به موضوع حمل و نقل اختصاص یافت تا بتوان بخشی از عقب‌ماندگی‌ها را جبران کرد.

وی ادامه داد: ما اگر بخواهیم از تولیدکنندگان داخلی هم اتوبوس بخریم 10 سال است که آنها چرخه تولید نداشته‌اند و یا تولیدشان جوابگو نیست.

به گفته وی تا پایان سال 1404 باید 11 هزار اتوبوس تأمین کنیم آیا تولیدکنندگان کشش و توان این میزان تولید داخلی را دارند. البته آنها به جز تهران برای سایر شهرها هم اتوبوس تولید می‌کنند.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران گفت:‌در دوره مدیریت جدید تلاش کردیم مشکلات برطرف شود. در دوره قبلی آقایان ادعا می‌ کردند شهر را رها کنید خودش اداره می‌شود. تاکنون 385 دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس خریداری کردیم اما کفایت نمی‌کند با این جمعیتی که در ساعت اداری بیش از 10 میلیون تردد دارد.

وی در ادامه گفت: خرید 3 هزار دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس منعقد شده است. بالغ بر 28 هزار میلیارد تومان بودجه می‌خواهد که این موضوع در تاریخ مدیریت شهری کم‌سابقه است. ما بودجه مصوبمان در این زمینه 7 هزار و 100 میلیارد تومان است اما با اقدام جهاد تهران و شورا قرارداد 3 هزار دستگاه اتوبوس بسته شده و تا پایان سال جاری 1400 دستگاه اتوبوس به ناوگان شهری ا ضافه می‌شود و الباقی هم تا پایان شهریور سال آینده وارد خطوط می‌شود تا بتوانیم بخشی از عقب‌ماندگی‌ها و ترک فعل مدیران را جبران کنیم.

علیزاده به برقی‌سازی ناوگان اتوبوسرانی اشاره کرد و گفت: خرید قرارداد 1000 دستگاه اتوبوس 9 و 12 متری منعقد شده و تا پایان سال 300 دستگاه اتوبوس برقی تحویل شرکت واحد شده و الباقی سال آینده وارد خطوط می‌شود.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران به موضوع ناوگان جانبازان و معلولان اشاره کرد و گفت: 20 دستگاه ون برای جانبازان و معلولان خریداری شد و امسال هم 40 دستگاه اضافه کردیم و برنامه‌هایی در این زمینه داریم.

وی به موضوع کولر در اتوبوس‌ها اشاره کرد و گفت: برخی اتوبوس‌ها عمر 15 ساله دارند و اصلا کولر ندارند و ما شرمنده مردم هستیم که چرا در این 15 سال تدبیر نشده است. در یک و نیم ماه گذشته حدود 95 درصد کولر اتوبوس‌های بی‌آرتی فعال شده است البته با نوسازی ناوگان مشکل گرمایش و سرمایش حل می‌شود.

علیزاده در ادامه بابیان اینکه قرارداد 500 دستگاه اتوبوس دوکابینه با تولیدکننده داخلی در حال انعقاد است گفت: بازسازی واورهال در دستورکار است اما شرکتهایی که این کار را انجام می‌دهند به اندازه انگشتان دو دست هم نیستند. این شرکتها محدود و ظرفیت پایینی دارند.

وی در خصوص مهندسی و واگذاری خطوط  اتوبوسرانی گفت: از اول تیر مهندسی خطوط با جابجایی بعضی از خطوطی که مسافر کمی داشت را آغاز کردیم و ۶۹۶ دستگاه اتوبوس و مینی بوس را به بخش خصوصی واگذار می کنیم و تلاش می کنیم که انحصار شرکت‌های محدود در خصوص واگذاری اتوبوس اورهال و خرید را بشکنیم.

به گفته علیزاده، از همه شرکت‌هایی که در زمینه اورهال، خرید قطعات، شرکت‌های اتوبوسرانی و مینی بوسرانی دعوت می‌کنیم که برای فعالیت در شرکت واحد اعلام آمادگی کنند و ما هم آماده همکاری هستیم.

وی اضافه کرد: ۱۶ شرکت خصوصی در شرکت واحد فعال هستند که رتبه بندی می شوند و  این شرکت‌ها بیش از ۱۵ سال است که با ما همکاری می‌کنند و در نظر داریم که ۶۹۶ اتوبوس و مینی بوس را به شرکت‌های خصوصی واگذار کنیم که البته بابت این واگذاری‌ها هزینه دریافت کرده و این هزینه را باز هم در راستای خرید اتوبوس هزینه می‌کنیم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص وضعیت کارت بلیت‌ها گفت: یک شرکت ۱۰ سال بود که کارت بلیت اتوبوس و مترو را پشتیبانی می‌کرد و حالا بعد از ۱۰ سال معاونت حمل و نقل با شجاعت این فضا را به هم ریخته و در حال انعقاد قرارداد با یک مجموعه دیگر هستیم و دقت داشته باشید که این دستگاه‌های کارتخوان قبلا آف لاین بودند اما حالا با اتکاء به تکنولوژی جدید آنلاین خواهند شد و هزینه اولیه 20 میلیارد تومان بوده و در خطوط بی . ار.تی است و بعد خطوط عادی هم صاحب این تکنولوژی می شوند.

علیزاده در خصوص اقدامان اتوبوسرانی در اربعین، گفت: بر اساس ابلاغیه وزارت کشور اتوبوسرانی قرار است در مرزهای چذابه، مهران، خسروی و شلمچه در خاک عراق خدمت رسانی کند.

وی ادامه داد:با کمک شهرداری‌های کرج، شیراز، مشهد و تهران در حال حاضر فعلا ۷۵۰ اتوبوس زائران را از مرزهای ایران تا اولین شهر نزدیک در کشور عراق منتقل می‌کنند.

مدیر عامل اتوبوسرانی در خصوص واردات اتوبوس  گفت: فعلا با هیچ شرکتی برای واردات اتوبوس به نتیجه نرسیدیم اما در حال مذاکرات هستیم.

وی با بیان اینکه ۳۰۰۰ اتوبوسی که گفتم منهای اتوبوس‌های وزارت کشور است و که اگر اتوبوس‌های وزارت کشور هم بیاید تعداد اتوبوس‌های نو به ۳۹۰۰ اتوبوس می‌رسد.

علیزاده در خصوص زیاد بود سرفاصله حرکت اتوبوس ها گفت: از مردم عذرخواهی می‌کنم که بعضا ۳۰ دقیقه در ایستگاه‌ها معطل می شوند اما تعداد اتوبوس‌ها کم است که سرفاصله‌ها زیاد می‌شود و ما در سامانه ۴ اتوبوسرانی به قدری کمبود داشتیم که ۳۲ اتوبوس نو را بدون پلاک گذاری وارد ناوگان کردیم.

مدیرعامل اتوبوسرانی تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص ورود مترو باس ها گفت: در حال مطالعه در این زمینه هستیم.

وی ادامه داد:۶ سال قبل ۴ دستگاه اتوبوس سه کابین خریداری شد اما به دلیل نقص فنی خوابیده است؛ما تلاش می‌کنیم که با کمک شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی این اتوبوس‌ها را نوسازی کنیم. چرا که این اتوبوس‌ها نو بودند و از سوئیس خریداری شده بودند و شرکتی که این اتوبوس‌ها را خریداری کرده وعده داده که تا پایان مهر ماه این اتوبوس‌ها را راه اندازی می‌کند.

پایان پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *